Właściwe używanie opcji „OUT” w tachografie cyfrowym uchroni nas przed karami ITD i PIP

Używanie funkcji „OUT” jest bardzo ważne w przypadku kierowców wykonujących na zmianę przewozy, których nie trzeba rejestrować tachografem, oraz te, które muszą być rejestrowane.

Wystarczy doliczyć rekompensatę do odpoczynku tygodniowego

Odbierając odpoczynek tygodniowy, nie trzeba doliczać do niego wymaganego dziennego odpoczynku, ponieważ ten ostatni może być zawarty w tym pierwszym.

W ewidencji musi być liczba przepracowanych godzin, nawet jeśli wymiar był większy

Zdarza się, że kierowca nie wypracował całego wymiaru wyznaczonego mu w danym miesiącu. W takiej sytuacji w ewidencji czasu pracy należy wpisać faktyczną liczbę godzin przepracowanych w danym okresie, a nie liczbę godzin równą wymiarowi.

Są sytuacje, gdy przewoźnik nie odpowiada za skradzione wykresówki

ITD nie może zawsze z góry zakładać, że gdyby przewoźnik należycie prowadził dokumentację, nie doszłoby do kradzieży wykresówek. Takie jest zdanie Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Papier do tachografu powinien pasować do typu urządzenia

Aby dobrać papier termiczny do tachografu cyfrowego, trzeba porównać znak zatwierdzenia typu. Znajduje się on na papierze oraz urządzeniu. Ponadto należy wyposażyć kierowcę w wystarczającą ilość papieru, żeby ITD mogła wydrukować dane z poprzednich 28 dni.

Odstępstwo od przepisów jest dozwolone tylko w niektórych sytuacjach

To nieprawda, że art. 12 rozporządzenia nr 561/2006 pozwala na niestosowanie się do przepisów o czasie jazdy w każdej sytuacji. Wolno go wykorzystać tylko w ściśle określonych okolicznościach.

Odpoczynki nie muszą być co tydzień

Kierowca, który wykonuje przewozy autem do 3,5 tony, może odebrać tygodniowy odpoczynek po dłuższym okresie niż 6 dni.

Nie wolno okazać do kontroli tylko jednego rodzaju danych cyfrowych

Przewoźnik musi archiwizować i udostępniać inspektorom łącznie dane z tachografu cyfrowego i karty kierowcy. Jeśli nie dopełni któregokolwiek z tych obowiązków, grożą mu wysokie kary.