WYDANIE ONLINE

Inspekcja ma dostęp do danych zbieranych na drogach przez bramki viaTOLL i wagi preselekcyjne. Na tej podstawie może zbadać, którędy jechał pojazd, i stwierdzić, że część trasy nie była rejestrowana tachografem. Grożą za to wysokie kary.

czytaj więcej »

W Polsce kierowca jeżdżący w 2-osobowej załodze może odebrać przerwę, gdy drugi kierowca prowadzi pojazd. W Belgii dostaniemy za to nawet 4 tys. euro kary.

czytaj więcej »

To się zdarza bardzo często – kierowca jest przekonany, że zrobił zgodny z przepisami odpoczynek skrócony, po czym on, firma i zarządzający transportem dostają drakońską karę od ITD. Tylko dlatego, że nie sprawdzili trzech drobiazgów.

czytaj więcej »

Pierwsza część podzielonej przerwy musi wynosić co najmniej 15 minut. „Co najmniej” oznacza, że przerwa może też być dłuższa. Ale uwaga – za zbyt długą pauzę można dostać ponad 1.000 zł kary.

czytaj więcej »

To nieprawda, że dane z tachografu należy sczytywać tylko co 90, a dane z kart kierowców co 28 dni. Jest mnóstwo sytuacji, kiedy trzeba to zrobić wcześniej. Poza tym dane muszą być odpowiednio skonfigurowane.

czytaj więcej »

Podczas kontroli ITD w firmie można udokumentować dzień wolny kierowcy za pomocą dowolnych dokumentów. Wcale nie muszą to być zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu.

czytaj więcej »

Niepoprawne operowanie selektorem tachografu może spowodować, że pracodawca błędnie naliczy kierowcy wynagrodzenie. Może się też skończyć otrzymaniem wysokiej kary za coś, czego kierowca wcale nie zrobił. Karę zapłaci nie tylko kierowca, ale też właściciel firmy i zarządzający transportem.

czytaj więcej »

Wielu kierowców wyjmuje tarczkę z tachografu, żeby sprawdzić, czy jadą zgodnie z przepisami, czy nie przekroczyli już dozwolonych norm albo ile jeszcze mogą prowadzić pojazd, żeby nie naruszać przepisów o czasie jazdy. Tymczasem jest to błąd, za który można sporo zapłacić.

czytaj więcej »

Zdarza się, że kierowcy odchodzą z pracy skłóceni z pracodawcą i celowo nie rozliczają się z dokumentów. Liczą na to, że firma zapłaci słoną karę za ich brak. Z takiej sytuacji można się wybronić tylko w jeden sposób.

czytaj więcej »

Każdemu kierowcy może się przydarzyć, że jego karta do tachografu się zniszczy, zacznie źle działać, zostanie zgubiona lub skradziona. Żeby w takiej sytuacji nie zapłacić kary za brak karty, trzeba się trzymać określonej procedury.

czytaj więcej »

Jeśli kierowca zapomniał wyjąć wykresówkę z tachografu, naraża na grzywnę nie tylko siebie, ale też zarządzającego transportem. Są tylko dwie sytuacje, gdy można się uratować przed mandatem.

czytaj więcej »

Okres rozliczeniowy kierowcy może trwać od jednego do czterech miesięcy. Warto wybrać taką jego długość, która jest najbardziej korzystna dla firmy. Czym się kierować?

czytaj więcej »

Często zdarza się, że kierowca jeździ raz w podwójnej, raz w pojedynczej obsadzie. Problem w tym, że w każdym z tych przypadków odpoczynek dzienny ma inną długość. Jaki odpoczynek trzeba więc zrobić pomiędzy okresem jazdy w załodze i samodzielnie?

czytaj więcej »

Godziny nadliczbowe i ponadwymiarowe to nie to samo. Koniecznie trzeba je rozróżniać, ponieważ za każde z nich kierowcy przysługuje inne wynagrodzenie.

czytaj więcej »

Jeśli kierowca zrobi za krótki odpoczynek dzienny, zarówno jemu, jak i zarządzającemu transportem oraz firmie grożą kary. Ale mało kto wie, że za takie samo skrócenie inspektor może naliczyć równie dobrze 100 zł, jak i 1.600 zł, w zależności od tego, którędy jedzie samochód.

czytaj więcej »

Często zdarza się, że kierowca przed urlopem kończy pracę poza bazą firmy lub miejscem zamieszkania, a kolejny okres pracy – po urlopie – zaczyna gdzie indziej. ITD nakłada wówczas na przedsiębiorstwo karę za brak pełnych danych.

czytaj więcej »

Kierowca, który jeździ w podwójnej obsadzie, często nie jest w stanie wypracować przewidzianego dla niego wymiaru godzin. W tej sytuacji można część czasu dyżuru rozliczyć jako pracę.

czytaj więcej »

Planowanie pracy kierowcy jest dużo łatwiejsze, jeśli zna się wszystkie możliwe, zgodne z prawem, rozwiązania. Jednym z nich, mało znanym, jest możliwość zrekompensowania nadgodzin w wolnym dniu wynagrodzeniem.

czytaj więcej »

Kierowców obowiązują dwie pory nocne. Warto je tak wyznaczać, żeby kierowca jak najrzadziej pracował w nocy, ponieważ znacznie utrudnia to korzystne dla firmy planowanie czasu pracy.

czytaj więcej »

wiper-pixel