WYDANIE ONLINE

Nowa ustawa o transporcie przewiduje przepisy, które będą dużym zagrożeniem dla firm transportowych. Odwrotne włożenie wykresówki oraz brak niektórych danych mogą być potraktowane przez inspektora jako oszustwa dokonywane za pomocą tachografów. Kary będą bardzo wysokie.

czytaj więcej »

Ruszył Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD). Jednak na razie są w nim dane tylko niektórych firm. Jakie informacje można znaleźć w rejestrze?

czytaj więcej »

Zniesienie limitu podstawy wymiaru składek na ZUS wejdzie w życie od 1 stycznia 2019 r., a nie już teraz. Tak zdecydował Senat. Na razie nie ma więc niebezpieczeństwa, że diety kierowców trzeba będzie oskładkować.

czytaj więcej »

Projekt nowego rozporządzenia o mocowaniu ładunków jest już po konsultacjach publicznych i międzyresortowych. Został prawie całkowicie zmieniony w stosunku do pierwotnej wersji. Jakie warunki będziesz musiał spełnić?

czytaj więcej »

Jeśli otrzymasz e-mail od Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) z deklaracją, nie otwieraj załącznika. Ministerstwo Finansów i KAS ostrzegają, że na skrzynki pocztowe przedsiębiorców trafiają wiadomości, które zawierają załącznik udający deklarację. Załącznik  zawiera złośliwy kod, który może być bardzo groźny dla naszych komputerów. Co prawda w polu nadawcy wpisana jest Krajowa Administracja Skarbowa, ale wiadomości naprawdę zostały wysłane z zagranicznych, prawdopodobnie przejętych kont pocztowych.

czytaj więcej »

Niemieckie władze potwierdziły, że przeprowadzenie kontroli nie powoduje automatycznego przerwania okresu odpoczynku kierowcy. Kontrola nie jest zapisywana w pamięci tachografu.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia do belgijskiej sieci dróg płatnych zostanie włączonych 150 kilometrów kolejnych tras. Chodzi o sześć odcinków dróg lokalnych, które wybierają kierowcy, żeby uniknąć opłat. Są to drogi, na których od momentu wprowadzenia Viapass, elektronicznego systemu opłat drogowych, przybyło najwięcej ciężarówek. Wprowadzenie opłat ma spowodować, że kierowcy przestaną je wykorzystywać do omijania płatnych autostrad.

czytaj więcej »

Z jednego z ostatnich wyroków wynika, że policja nie zawsze używa wideorejestratorów prawidłowo. Jeżeli dostaniesz taki mandat, warto rozważyć odwołanie się do sądu.

czytaj więcej »

Zmieniły się wytyczne niemieckiego sądu i ministerstwa finansów w odniesieniu do pensji minimalnych delegowanych kierowców. Zmiany dotyczą dodatków do wynagrodzenia, takich jak premie, a także diet i ryczałtów.

czytaj więcej »

Za przejazd po drodze płatnej ciągnikiem siodłowym z naczepą o DMC niższej niż 3,5 t trzeba od 1 stycznia 2018 r. w Belgii zapłacić. Nowe przepisy wprowadzono, ponieważ wiele firm transportowych używało takich pojazdów, aby uniknąć opłat.

czytaj więcej »

Belgia, Luksemburg i Holandia wprowadziły przepisy, które umożliwiają używanie na terenie tych krajów listów przewozowych CMR w formie elektronicznej. Listy wyświetlane na ekranie telefonu albo tabletu można będzie stosować we wszystkich sytuacjach, w których do tej pory używane były dokumenty papierowe. Nowe zasady mają obowiązywać na razie tylko przez trzy lata, do końca 2020 roku. Jeżeli jednak system e-CMR się sprawdzi, zostaną wprowadzone na stałe.

czytaj więcej »

Ponieważ został uruchomiony Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD), polscy przewoźnicy mogą sprawdzić swój numer referencyjny. Jest to numer wymagany przy zgłoszeniach kierowców delegowanych do pracy na terytorium Francji. Przed uruchomieniem KREPTD w Polsce nie było rejestru przewoźników i dlatego w serwisie SIPSI polscy przewoźnicy musieli podawać numer licencji transportowej.

czytaj więcej »

W Austrii od 1 stycznia 2018 r. wzrosły opłaty za przejazd po drogach płatnych pojazdami powyżej 3,5 t. Podwyżkę opłat drogowych zapowiadają też Francuzi. Ile będą wynosiły opłaty po zmianach?

czytaj więcej »

Inspekcja Transportu Drogowego będzie miała prawo do prowadzenia kontroli pomiędzy 22.00 a 6.00 rano. Obecnie przepisy nie dają ITD takiej możliwości, ponieważ Inspekcja nie jest służbą mundurową.

czytaj więcej »

Państwa europejskie będą częściej podważać zaświadczenia A1 wydane dla kierowców. Rzecznik Trybunału Sprawiedliwości wydał niekorzystną dla Polaków opinię w sprawie zaświadczeń.

czytaj więcej »

Za przejazd będą musieli zapłacić właściciele pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Wysokość opłaty, podobnie jak w innych krajach, zależy od masy pojazdu, liczby osi i klasy Euro silnika.

czytaj więcej »

W niektórych firmach kierowca podpisuje razem z umową o pracę zgodę na potrącanie w przyszłości z pensji kwot, które mają pokrywać pracodawcy ewentualne straty, spowodowane przez siebie, np. uszkodzenia samochodu albo rachunki telefoniczne ponad wyznaczony limit. Jakie warunki musi spełniać zgoda?

czytaj więcej »

W wielu krajach od nowego roku zmienią się pensje minimalne dla delegowanych kierowców. Na razie znane są tylko stawki, które będą obowiązywać w Niemczech, Czechach, Francji i Finlandii.

czytaj więcej »

W większości przypadków za szkody powstałe na skutek nieodpowiedniego załadunku odpowiadają nadawca lub załadowca. Jednak są sytuacje, gdy odpowie przewoźnik. Kiedy tak będzie?

czytaj więcej »

Nowelizacja ustawy o transporcie przewiduje zmiany w taryfikatorach kar nakładanych przez inspektorów ITD w związku z transportem osób. Co prawda liczba kar wzrośnie, ale będą też zmiany korzystne dla przewoźników.

czytaj więcej »

Kierowca, który zmienia pracę, musi mieć podczas przewozów wykonywanych w nowej firmie dane z tachografu i zaświadczenia o działalności, potwierdzające, co robił w ciągu ostatnich 28 dni. Czy zaświadczenie wystawia nowy pracodawca, czy poprzedni?

czytaj więcej »

Jeśli kierowca, zarządzający transportem albo właściciel firmy transportowej został ukarany za naruszenia wymienione w załączniku do ustawy o transporcie, nie można go przy kolejnych kontrolach ukarać za to samo. Dlatego warto przechowywać dowody ukarania.

czytaj więcej »

wiper-pixel