WYDANIE ONLINE

Od nowego roku służby kontrolne będą sprawdzać przebieg pojazdów niemal przy każdej kontroli drogowej. Również przebieg pojazdów wiezionych na lawetach. Jakie dane będą spisywane?

czytaj więcej »

Wielka Brytania i Unia Europejska wstępnie ustaliły warunki umowy w sprawie braxitu. Jednak Rada Europejska podjęła decyzję o przedłużeniu okresu negocjacji wyjścia Wielkiej Brytanii z UE do 31 stycznia 2020 r. Przyczyną są problemy brytyjskiego rządu z ratyfikacją umowy brexitowej.

czytaj więcej »

Okres przechowywania dokumentacji pracownika zależy od tego, kiedy został zatrudniony. Jednak wiele osób ma wątpliwości, którą datę brać pod uwagę, jeśli umowa była aneksowana po 1 stycznia 2019 r. Teraz Ministerstwo Pracy zajęło stanowisko w tej sprawie.

czytaj więcej »

Ministerstwo Finansów zmienia zdanie – przewoźnik nie straci uprawnień do prowadzenia firmy transportowej za jazdę na oleju opałowym. Takie przepisy miały wejść w życie już niedługo.

czytaj więcej »

Polski rząd ratyfikował przepisy umożliwiające korzystanie z listów CMR w formie elektronicznej, ale wszystko wskazuje na to, że zrobił to źle. Nie jest więc pewne, czy e-listy wydane w Polsce byłyby ważne.

czytaj więcej »

Według Naczelnego Sądu Administracyjnego organ podatkowy powinien w każdej sprawie dotyczącej kar za naruszenie przepisów o monitorowaniu przewozów przeanalizować, czy nie należy odstąpić od kary. Kara nie powinna być automatyczna.

czytaj więcej »

W Serbii od 1 października można rozliczać opłaty metodą odroczonej płatności (post-pay) za zbiorczą fakturę. Jednak ta metoda płatności jest obecnie dostępna tylko dla klientów DKV Euro Service.

czytaj więcej »

Francuskie władze chcą się zabezpieczyć przed korkami na granicy francusko-brytyjskiej po ewentualnym „twardym” brexicie. W tym celu wprowadzają system elektroniczny, który ma ułatwić ciężarówkom przekraczanie granicy.

czytaj więcej »

Holenderskie terminale portowe po brexicie będą dostępne tylko dla ciężarówek, które zostały zarejestrowane przez Internet. Jeśli tego nie zrobisz, Twój pojazd nie wjedzie na terminal promowy ani prom.

czytaj więcej »

We Francji zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące podzlecania przewozów. Obecnie przewoźnik musi okazywać spedytorowi kopię licencji, a przy umowach na wyższe sumy także inne dokumenty. Jakie?

czytaj więcej »

Niektórzy przewoźnicy zapłacą więcej niż do tej pory za przewiezienie przez Niemcy ładunku cięższego lub większego niż pozwalają na to normy. Niemieckie władze chcą zrównać ceny we wszystkich landach.

czytaj więcej »

Niemieckie władze chcą, aby stacje paliw oferujące ekologiczne paliwo – ciekły gaz ziemny – były dostępne we wszystkich regionach Niemiec. Zaczęły się przygotowania do budowy 30 stacji.

czytaj więcej »

Ciężarówkami do 12 ton można już przejeżdżać przez przejście graniczne ze Słowacją Piwniczna-Mniszek. Rozpoczęto też starania o zezwolenie na przekraczanie granicy w tym miejscu dla cięższych pojazdów.

czytaj więcej »

Doszło do porozumienia w sprawie zezwoleń na przewozy między Polską i Białorusią na przyszły rok. Polsko-białoruska Komisja Mieszana ds. Międzynarodowych Przewozów Drogowych ustaliła, że Polska dostanie tyle samo zezwoleń, co w tym roku.

czytaj więcej »

Władze Tyrolu zdecydowały, że ograniczenia ruchu przy przełęczy Brenner będą jeszcze ostrzejsze, niż zapowiadaliśmy ostatnio. Dodatkowo ustanowiony będzie zakaz przejazdu dla najcięższych ciężarówek w zimowe soboty.

czytaj więcej »

Rząd Portugalii przystąpił do protokołu e-CMR. Na używanie listów w formie elektronicznej musimy jednak jeszcze poczekać.

czytaj więcej »

Wielu kierowców prowadzi na zmianę pojazdy z tachografem analogowym i cyfrowym. Na co powinni uważać, żeby w razie kontroli inspektor nie miał do nich żadnych zastrzeżeń, a ciągłość danych była zachowana?

czytaj więcej »

Ewidencję czasu pracy kierowcy trzeba prowadzić dla każdej osoby wykonującej przewozy drogowe, niezależnie od ich charakteru, czyli od tego, czy jest to przewóz na potrzeby własne, czy też typowy transport. Jak wypełniać ten obowiązek, gdy przejazdy są usługami w ramach pomocy drogowej?

czytaj więcej »

Coraz więcej firm podpisuje z kierowcami umowy zlecenia. Czy tacy kierowcy powinni przejść przeszkolenie w zakresie bhp? I czy zleceniodawca powinien wysłać kierowcę zleceniobiorcę na badania lekarskie?

czytaj więcej »

Obowiązek ewidencjonowania nieobecności w pracy dotyczy tylko kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Nie obejmuje stron umów prawa cywilnego ani kierowców samozatrudnionych.  

czytaj więcej »

Coraz więcej przedsiębiorców dostaje ostatnio kary za to, że wysyłają w trasę kierowców z Ukrainy, którzy zaliczyli szkolenie wstępne lub okresowe w tym państwie. Tymczasem zgodnie z prawem taka osoba nie może wykonywać w Polsce na tej podstawie przewozów.

czytaj więcej »

Firmy wykonujące przewozy w komunikacji miejskiej coraz częściej rezygnują z usług podwykonawców sprawdzających bilety pasażerów. Oczywiście po to, żeby zaoszczędzić. Powierzają przeprowadzanie kontroli kierowcom. O czym musisz pamiętać, jeśli też chcesz tak zrobić?

czytaj więcej »

W przypadku dwóch naruszeń wyjątkowo opłaca się odwołać od kary, ponieważ, jak wynika z decyzji GITD, jest bardzo duża szansa, że GITD uwzględni Twoje odwołanie. Zobacz, jakie to naruszenia.

czytaj więcej »

Niektóre państwa UE wymagają od polskich firm wysyłających tam kierowców dopełnienia formalności związanych z delegowaniem, np. zgłoszenia kierowcy do specjalnego systemu. Czy obejmuje to też wspólników spółki cywilnej?

czytaj więcej »

wiper-pixel